fbpx
skip to Main Content

Stive lægge

45,00 kr.99,00 kr.

Disse øvelser kan du lave lige så tosset, du vil. Også uden at være opvarmet. De hjælper på ondt i lænd og nakke – hvis årsagen altså vel at mærke er stive lægge.

Vælg mellem:

  • Træningsark
  • Video
  • Træningsark + video.

Ved køb får du med det samme tilsendt links til at downloade træningsarket og/eller se filmen.

Filmen varer 9:12 min.

 

Ryd
Varenummer (SKU): YL-070 Kategori:

Beskrivelse

Vi danskere bor i et fladt land. Og de fleste af os går med hæle på skoene. Både børn og voksne. Fladt un- derlag og hæl på skoene betyder, at du – set fra kroppens biomekaniske perspektiv – altid går ned ad bakke. 

Når man altid går ned ad bakke, er lægmusklen altid i en koncentrisk spænding. Det betyder, at musklen altid arbejder med at trække sig sammen, mens man går. Den arbejder ikke excentrisk, altså i stræk, som hvis du for eksempel går op ad et fjeld, som de gode nordmænd gør så ofte (- de heldige asener!). 

Når lægmusklerne altid trækker sig sammen, når du går, bliver de med årene meget stive. Når det sker, påvirker det din gang. Kroppen har brug for at dine fødder, ankler, lægge hofter osv. hele vejen op igennem kroppen kan samarbejde om at gøre bevægelsen. Hvis dine lægge er stive, kan dette samarbejde ikke lade sig gøre. Resten af kroppen bliver tvunget til at bevæge sig mere – og alt for meget. 

Hver eneste skridt du tager med stive lægge er et piskesmæld for din lænd og nakke 

Det er lidt ligesom, hvis du har et par skistøvler på. Måske har du engang prøvet at skulle gå nogle få skridt med et par alpine skistøvler på. I den slags støvler kan man på ingen måde bevæge eller bruge musklerne i fødder ankler eller lægge. Ideen med støvlerne er netop, at fastholde fundamentet og sørge for, at det ikke bevæger sig. Når du går med dem på, har du sikkert oplevet, hvordan resten af kroppen bliver nødt til at kompensere ved at bevæge sig overdrevent meget frem og tilbage. Det ser ret skørt ud og man har ikke lyst til at gå særlig langt på den måde. Det er virkelig besværligt. 

I virkeligheden er det det samme der sker – bare i mindre skala – når dine lægge (og fødder for den sags skyld) ikke har mobilitet og bevægelighed. Så vil hvert eneste skridt, du tager, lave en piskesmælds-lignende bevæ- gelse i din nakke og lænd. Og det er det, du så efter X antal 1.000 skridt mærker som ondt i lænd eller nakke. 

Her kommer to øvelser, som du kan lave lige så tosset du vil. Også uden at være opvarmet. Og som hjælper på ondt i lænd og nakke – hvis årsagen altså vel at mærke er stive lægge. 

Det skal du bruge: En yogamåtte  

Filmen varer 9:12 min.

Yderligere information

Format

Video, Ark, Video og ark

Back To Top
×Close search
Search