fbpx
skip to Main Content

Nednfor finder du en uddybende beskrivelse af de forskelliger yogaformer vi tilbyder hos Yogaliving.

Den klassiske form for yoga, hvor man i de fysiske yogaøvelser – asanas – fokuserer på at “aligne kroppen”.
At bevæge sig i alignment betyder at finde ind til kroppens mest hensigtsmæssige stillinger, som styrker og smidiggør kroppen og frigør energi (Prana). Både kroppen og sindet balanceres med rolige styrke- og strækøvelser samt åndedrætsøvelser.
Øvelserne instrueres grundigt, roligt og hensigtsmæssigt ved hjælp af yogaens alignment teknikker, og der anvendes hjælpemidler, hvis det er nødvendigt for at udføre øvelserne skånsomt og korrekt.

Denne yogaklasse kan ses som meditation i kontinuerlig bevægelse. Det er hatha yoga med flydende overgange mellem både styrkende og frigørende yogastillinger. Klassen har fokus på, at få vejrtrækningen til at følge kroppens bevægelser i et flow som får krop og sind til at befinde sig fuldkommen tilstede i nuet.
Klassen vil til tider være mere legende og udfordre krop, hjerne og sind med kreative, alsidige og (måske) uvante bevægelser. Vi afslutter klassen med dybe stræk, evt. massage med bolde og restorativ hvile i shavasana.

Denne yogatime foregår indadvendt og stille med blide dynamiske øvelser, dybe stræk, åndedrætsøvelser og bindevævsmassage med bolde. Det er en time, hvor du får trukket vejret og arbejder med afspænding og nærvær i langsomme yogaøvelser. Massagen til sidst gør både krop og sind helt afslappet.

Yin yoga er en blid yogaform med fokus på mindfulness og meditation. Gennem lange, bløde stræk arbejder vi med at smiddiggøre kroppens bindevæv og dermed løsne op for fysiske og mentale spændinger. I Yin yoga holdes hver stilling/stræk mellem 3 og 7 minutter – og du har derfor god tid til at give dig hen til stillingen og dens forløsende potentiale. Alle stillinger udføres siddende eller liggende, og vi bruger ofte blokke, puder og tæpper til at støtte kroppen i de lange, dybe stræk. Yin yoga har en beroligende og ofte afkølende effekt – så det er en god ide at medbringe en ekstra trøje og et par varme strømper.

Visse steder i din krop har brug for at blive styrket for at stabilisere et led og andre steder har du brug for mere mobilitet. Hvis fx. dine hofter og skuldre ikke er mobile, går det ud over din ryg, som så bliver nød til at bevæge sig uhensigtsmæssigt, fordi dine skuldre og hofter ikke bevæger sig nok. Og hvis dine mavemuskler ikke er er stærke, kan du ikke holde din lænd stabil. Dette ryghold bygger på dyb alignemnt-viden om, hvordan du får den mest optimale træning, der både omfatter styrke og smidighed. Din krop bliver bygget op, “genoptrænet”, og kommer på plads.

Denne time er for alle med rygproblemer, piskesmældsskader og alle der gerne vil forebygge rygskader. Undervisningen foregår i et roligt tempo med fokus på grundig og sikker vejledning. Alle niveauer er velkomne og holdet er især oplagt for nybegyndere i yoga.

Hold specielt designet til seniorer (+60)

På dette hold fokuseres der på alsidig og hensigtsmæssig bevægelse, der bygger kroppen op i styrke og smidighed. Du vil indøve og lære gode bevægelsesvaner, der forbygger og reparere skavanker. Her fokuseres på at få liv og bevægelighed tilbage i fingre, tæer, hofteled og skuldre, at opbygge styrke i arme, ryg og mave. Samt træne og styrke balanceevnen og åndedrættet. Øvelserne instrueres grundigt, roligt og hensigtsmæssigt og der anvendes hjælpemidler, hvis det er nødvendigt, for at udføre øvelserne skånsomt og korrekt.

Har du spørgsmål vedr. træningen eller tilmelding kontakt Cecilie på mail: yoga@yogaliving.dk eller tlf. 26 34 10 22