skip to Main Content

Hatha yoga

Den klassiske form for yoga, hvor man i de fysiske yogaøvelser – asanas – fokuserer på at “aligne kroppen”.
At bevæge sig i alignment betyder at finde ind til kroppens mest hensigtsmæssige stillinger, som styrker og smidiggør kroppen og frigør energi (Prana). Både kroppen og sindet balanceres med rolige styrke- og strækøvelser samt åndedrætsøvelser.
Øvelserne instrueres grundigt, roligt og hensigtsmæssigt ved hjælp af yogaens alignment teknikker, og der anvendes hjælpemidler, hvis det er nødvendigt for at udføre øvelserne skånsomt og korrekt.

Dynamisk Hatha yoga

På dette hold er der fokus på de styrkende elementer af yogaen kombineret med dybe stræk og massage med bolde. Øvelser som du måske plejer at lave passivt, bliver her oversat til aktive øvelser, som virkelig rammer kroppens blinde pletter og gør dig stærk og smidig på samme tid. Den sidste tredjedel af timen vil vi lave rolige, afspændende stræk og bindevævsmassage med bolde.

Meditativ yoga

Denne yogatime foregår indadvendt og stille med dybe stræk, åndedrætsøvelser og dyb bindevævsmassage med bolde. Det er en time, hvor du får trukket vejret og arbejder med afspænding og nærvær i langsomme yogaøvelser. Massagen til sidst gør både krop og sind helt afslappet.

Hatha flow

I denne yogaklasse vil vi bevæge os i det flow, som vi gerne vil have vores liv skal leves. Fordi vi tror på, at det vi foretager os på yogamåtten, påvirker det liv vi lever uden for yogamåtten.
Fokus vil være på at få åndedrættet og bevægelserne til at følges ad i både styrkende og frigørende bevægelser. Den sidste del af undervisningen bruger vi på dybe, langvarige stræk og massage med bolde, for at løsne bindevævet. Det er vores intention, at du føler dig både stærk og forløst, når du går ud efter denne klasse.

Yang yoga

Yang Yoga er en dynamisk form for yoga. På denne yang-klingende eftermiddagsklasse vil vi bevæge kroppen og sindet dynamisk og organisk for at opbygge en sund varme i kroppen.
Yang-Yoga er dynamisk Hatha Yoga, der forener bevægelse med vejrtrækning – og selvom der næsten altid indgår styrkende og smiddiggørende solhilsner, kan du også forvente nogle gange at skulle stå i en stilling i længere tid ad gangen for på den måde virkelig at mærke sammenhængen mellem kroppen, stillingen, vejrtrækningen – og alt det fantastiske der sker lige netop der!

Klassen varer 60 minutter og efterfølges af 60 minutters (valgfri) Yin Yoga, hvor vi arbejder med at stilne kroppen og sindet gennem lange dybe, støttede stræk af kroppens bindevæv. Vi anbefaler at praktisere først en times Yang / Dynamisk Yoga efterfulgt og balanceret af 60 minutters Yin.

Yin yoga

Yin yoga er en blid yogaform med fokus på mindfulness og meditation. Gennem lange, bløde stræk arbejder vi med at smiddiggøre kroppens bindevæv og dermed løsne op for fysiske og mentale spændinger. I Yin yoga holdes hver stilling/stræk mellem 3 og 7 minutter – og du har derfor god tid til at give dig hen til stillingen og dens forløsende potentiale. Alle stillinger udføres siddende eller liggende, og vi bruger ofte blokke, puder og tæpper til at støtte kroppen i de lange, dybe stræk. Yin yoga har en beroligende og ofte afkølende effekt – så det er en god ide at medbringe en ekstra trøje og et par varme strømper.

Yoga for ryggen

Visse steder i din krop har brug for at blive styrket for at stabilisere et led og andre steder har du brug for mere mobilitet. Hvis fx. dine hofter og skuldre ikke er mobile, går det ud over din ryg, som så bliver nød til at bevæge sig uhensigtsmæssigt, fordi dine skuldre og hofter ikke bevæger sig nok. Og hvis dine mavemuskler ikke er er stærke, kan du ikke holde din lænd stabil. Dette ryghold bygger på dyb alignemnt-viden om, hvordan du får den mest optimale træning, der både omfatter styrke og smidighed. Din krop bliver bygget op, “genoptrænet”, og kommer på plads.
Denne time er for alle med rygproblemer, piskesmældsskader og alle der gerne vil forebygge rygskader. Undervisningen foregår i et roligt tempo med fokus på grundig og sikker vejledning. Alle niveauer er velkomne og holdet er især oplagt for nybegyndere i yoga.