fbpx
skip to Main Content
Skal Jeg Træne, Hvis Det Gør Ondt?

Skal jeg træne, hvis det gør ondt?

Blog af Louise Fjendbo, YogalivingNår jeg går op af trappen, får jeg ondt i knæene. Betyder det, at jeg skal holde op med at bruge trappen og vælge elevatoren?

Det spurgte en ældre dame mig om på mit hold forleden. Og det er et rigtig godt spørgsmål, som ikke kun stilles af ældre damer med slidte knæ. Folk, der begynder at løbetræne, får 99,9% sikkert en knæskade eller lændeproblemer eller andre skavanker.

Også dér kommer spørgsmålet: Skal jeg holde op med at løbe? Er det usundt at løbe, siden jeg bliver skadet?

En anden dag var det en ung styrketræner/vægtløfter, der spurgte, om jeg kunne hjælpe ham. Han fik ondt i knæene i sine squats med vægt på skuldrene. En øvelse, der burde styrke knæene.

Spørgsmålene (og svaret) er så urolig vigtigt fordi det forklarer et dilemma i det vestlige samfund, som vi bliver nødt til at løse: Vi bevæger os alt for lidt og alt for ensidigt. Og når vi så endelig får os rejst fra sofaen og kommer i gang, så bliver vi skadede. Det får mange til at tro, at enten er det farligt at bevæge sig eller også skal man bare klø på og blive ved. Men begge dele fører selvfølgelig til endnu flere skader.

Så hvorfor bliver den aktive ældre, løberen og den stærke mand skadede? Hvad har de til fælles? Og vigtigst af alt: Hvad skal de gøre?

 

Svaret er enkelt

Svaret kan spare tusinder af mennesker for smerte, operationer, medicin, økonomisk tab, sygedage, dårlig livskvalitet, forkortet levetid og langvarige genoptræningsforløb – som aldrig får en helt på ret køl igen.

Svaret kan spare samfundet for milliarder i tabt arbejdsfortjeneste, sygedage, førtidspensioner, operationer, medicin, overfyldte sygehuse og en stadig svagere og mere overvægtig befolkning, der er sårbare over for virus og livsstilssygdomme.

Det svar vil jeg gerne give her HELT gratis i håb om at flere og flere får mere viden om, hvorfor vi får ondt af IKKE at bevæge os OG også af AT bevæge os. Og hvad vi selv kan gøre for ikke at gå med flertallet af befolkningen ned af den vej.

Mit første svar til både den ældre dame, løberen og vægtløfteren er: Hvis noget gør ondt så hold op. Selvfølgelig ikke, hvis det er muskler der arbejder. fordi du anstrenger dig. Klø endelig på med det. Men som hovedregel: Hvis dine knæ eller lænd gør ondt, når du squatter, løber, går op ad trapper, træner ryg, løfter, laver havearbejde – eller i hvilken som helst anden bevægelse – så kan du være helt sikker på, at du er i gang med at opbygge en god omgang slidgigt eller en anden skade, som på længere sigt kan føre til operationer eller andet skrammel, som du gerne vil undgå.

Så som hovedregel: Stop, når det gør ondt i dine led. For så er du igang med at overbelaste dine led.

Det er IKKE sundt at løbe, hvis dine knæ eller ankler eller lænd gør ondt. Du er ikke igang med at bygge styrke eller gavne kroppen, hvis du løber på en skade. Tværtimod – du gør den meget værre. Du får heller ikke stærkere knæ/ben/baller af at gå op af trappen, mens det bider i knæene. Tværtimod; du er i gang med at arbejde dig hen imod en knæskade. Det gælder for alle mennesker i alle aldre – i alle bevægelser.

Så hvorfor får de ondt? Og hvad kan de gøre ved det?

Det helt korte svar er, at kvaliteten af de bevægelser, løberen, vægtløfteren og den ældre dame laver, er dårlig. Alle bevægelser kan laves med god kvalitet, som bygger op, styrker og mobiliserer leddene på en sund måde. Og alle bevægelser kan udføres med dårlig kvalitet, så leddene overbelastes, skubbes skævt og glider ud.

Den måde, vægten lægges i benene fx. på vej op ad trappen, kan være uhensigtsmæssig for knæene. I stedet for at bruge ballen på det forreste ben, når man sætter af, lægger man vægten langt frem i knæet. Måske endda med hænderne på gelænderet, så man bruger armene til at trække sig op. Når vægten lægges i knæene stedet for at bruge muskler, bliver knæene overbelastede. Den ældre dame mangler således styrke i ballerne, for at kunne hejse sig op ad trappen uden at belaste sine knæ.

Løberen mangler med stor sandsynlighed mobilitet i hoften (hvor mange løbere og fodboldspillere kender du, som kan gå i spagat eller split – eller bare noget der ligner?). Som løber har man som regel utrolig dårlig hoftemobilitet. Det betyder, at lænden og knæene tvinges til at bevæge sig for meget. (Dette kræver en længere biomekanisk forklaring, som du får, hvis du kommer på mine workshops).

Vægtløfteren gør det samme som den ældre dame. Han er måske nok stærk, men mangler hoftemobilitet til at bevæge sig langt ned i squatten uden at falde frem. Derfor lægger han vægten frem i knæene stedet. Det kan dreje sig om ganske få centimeter. Når han læner sig lidt længere tilbage, vil han mærke at lår og baller arbejder 50% mere og knæet slipper for overbelastningen. Og med en vægtstang på skuldrene skal der ikke mange løft til, før han har foræret sig selv en knæskade, når det eneste pres sker fra hans knæ stedet for fra musklerne.

Så skal disse aktive mennesker blive ved med at træne som de gør? Nej, det skal de selvfølgelig ikke.

De skal lære at forstå kroppens biomekanik. Hvordan kroppen har bedst af at bevæge sig. Eller hvis man ikke gider at sætte sig ind i den viden, kan man opsøge mennesker, som har den viden og træner kroppen mere intelligent. Så vil kroppen selv vælge at løse de bevægelsesopgaver, den sættes til, på en hensigtsmæssig måde. Men kroppen kan kun vælge de gode løsninger, hvis den er stærk og mobil og dermed kan bevæge sig intelligent.

 

Bevægelse i alignment

Der er grundlæggende to måder at bevæge sig på. Den ene er med alignment. Den anden uden. At bevæge sig i alignment betyder, at dine muskler har optimal styrke og at dine led har den optimale mobilitet. Det kræver meget alsidige bevægelser (dvs. ikke løb, cykling og den slags gentagende, begrænsede bevægelser).

Når man bevæger sig i alignment falder knæet ikke ind, når du cykler eller går op ad trappen. Fødderne peger ikke udad, når du går eller løber. Svangen falder ikke ned og foden falder ikke indad. Mavemusklerne holder lænden stabil.

Du kan skyde enden langt tilbage i en squat og samtidig holde ryggen lige uden for meget svaj eller runding og du kan gøre det med ret meget vægt på ryggen. Du kan sætte dig på gulvet og rejse dig let og uden at bruge dine hænder osv.

Den anden måde at bevæge sig på, er selvfølgelig ude af alignment. Her kæmper nogle muskler for at holde kroppens bygning på plads, men vægten lægges hele tiden skævt på grund af musklernes svaghed, så nogle muskler bliver overbelastede. Andre muskler arbejder slet ikke, og derfor skrider hele bygningen i alle bevægelser. Ofte er det svangmusklen under foden, der er svag, og som får hele kroppens holdning og bevægelser til at kollapse. Usmidige ankler. Overbelastede lægge (pumpet som skinker og ømme, når man masserer dem). Svage og forkortede haser. Svage ballemuskler. Komprimeret lænd. Svage brystrygmuskler og rotatorcuffmuskler. Svage halsmuskler, triceps. Og så videre.

Hvis ikke kroppens muskler er stærke og leddene mobile, så vil hver eneste skridt vi tager, hvert eneste løft, løbetur, skub, træk, rejsen sig fra stolen, gulvet være en belastning for kroppen. Derfor får en svag krop får flere skader end en stærk krop. En svag krop er sårbar. En stærk krop er robust. Og en svag og skadet krop tager lang tid at træne op og væk fra skader og dårlige vaner. Og den eneste måde at skabe den forandring på, er ved at få kroppen ind i alignment, så bevægelserne igen begynder at gavne kroppen stedet for at ødelægge.

Så svaret til alle de tre aktive mennesker med skader er: Få mere kvalitet, kontrol og bevidsthed ind i træningen i stedet for at tonse derudaf. Spontane bevægelser og løb er fantastisk, men kun gavnligt for mennesker, der har optimal styrke og mobilitet og som derfor bevæger sig i alignment.

Ikke al bevægelse er sund. Kun bevægelse med kvalitet. Betyder det at vi skal bevæge os mindre? Nej, vi skal bevæge os mere, men gøre det med kvalitet og alsidighed.

Betyder det, at vi skal bevæge os som robotter og aldrig må danse og bevæge os spontant? Nej, men det betyder, at hvis du gerne vil kunne danse, slå vejrmøller og spille fodbold med dine børnebørn, så skal du træne dig stærk og mobil, så du er robust og så din krop selv kan finde ud af at bevæge sig opbyggeligt istedet for med slid og overbelastning.

Hvis du gerne vil træne din krop ind i alignment og lære mere om alignmenttræning og funktionel mobilitet, er du meget velkommen på mine udendørshold, hvor vi træner optimal styrke og mobilitet og på mine alignmentyoga-hold i studiet.

Meld dig til i holdplanen her >

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top
×Close search
Search