skip to Main Content
I Danmark Går Vi Altid Nedad Bakke – Og I Skistøvler…

I Danmark går vi altid nedad bakke – og i skistøvler…

Vi danskere bor i et fladt land. Og de fleste af os går med hæle på skoene. Både børn og voksne. Fladt underlag og hæl på skoene betyder, at du – set fra kroppens biomekaniske perspektiv – altid går nedad bakke.

Selv børnesko er næsten umulige at opdrive uden minimum 1 cm hæl. Og vi voksne går i alt fra stiletter til løbesko med minimum 2 cm hæl. Og meget sjældent HELT uden hæl. Det giver begrænsninger i læggenes bevægemuligheder, som igen fører til belastning for lænd og nakke. En sammenhæng, som jeg tror at de færreste er klar over. Og som meget nemt kan løses ved få, enkle øvelser, som gør en kæmpe forskel.

Inden øvelserne får du lige den biomekaniske forklaring:

Når du altid går nedad bakke er din lægmuskel altid i en koncentrisk spænding. Det betyder, at musklen altid arbejder med at trække sig sammen, mens du går. Den arbejder ikke excentrisk altså i stræk, som hvis du for eksempel går op ad et fjeld, som de gode nordmænd gør så ofte (- de heldige asener!).

Når læggen altid trækker sig sammen, når du går, bliver den med årene meget stiv. Musklen bliver kortere og kortere og dårlig til at forlænge sig. Når det sker, påvirker det din gang og belaster din krop. Kroppen har nemlig brug for at dine fødder, ankler lægge hofter osv. hele vejen op igennem kroppen kan samarbejde om at få en bevægelse til at ske hensigtsmæssigt. Hvis dine lægge er stive kan dette samarbejde ikke lade sig gøre. Resten af kroppen bliver tvunget til at bevæge sig mere – og alt for meget.

Hver eneste skridt du tager med stive lægge er et piskesmæld for din lænd og nakke
Det er lidt ligesom, hvis du prøver at gå med et par skistøvler på. Måske har du på en skiferie prøvet at skulle gå nogle skridt med et par alpin skistøvler på. I den slags støvler kan man på ingen måde bevæge eller bruge musklerne i fødder ankler eller lægge. Ideen med støvlerne er netop, at fastholde fundamentet og sørge for at det ikke bevæger sig. Når du går med dem på, har du sikkert oplevet, hvordan resten af kroppen bliver nød til at kompensere ved at bevæge sig overdrevent meget frem og tilbage. Det ser ret skørt ud og man har ikke lyst til at gå særlig langt på den måde. Det er virkelig besværligt.

I virkeligheden er det det samme der sker – bare i mindre skala – når dine lægger (og fødder for den sags skyld) ikke har mobilitet og smidighed. Så vil hver eneste skridt du tager lave en piskesmælds-lignende bevægelse i din nakke og lænd og tvinge disse hvirvler til at kaste sig frem og tilbage for at kompensere for det den nedre del af kroppen ikke kan bevæge. Og det er det, du så efter x-antal 1.000 skridt mærker som ondt i lænd eller nakke.

Her kommer to øvelser du kan lave, lige så tosset du vil. Også uden at være opvarmet. Og som hjælper på ondt i lænd og nakke – hvis årsagen vel og mærke er stive lægge.

PS: som dansker kan du IKKE strække dine lægge for meget, da der er en del nedadbakke-vandring du skal kompensere for…

Øvelse 1. (Lægstræk)
Stil dig med et rullet tæppe eller en lille foramroller eller et dørtrin eller en sten under din højre fod. Din højre hæl skal være i gulvet (du må gerne have sko på). Placer din venstre fod foran tæppet/stenen/foamrolleren/dørtrinnet. Stræk dit højre ben helt ud, spænd i låret og bøj ned i det forreste ben. Du må gerne skubbe hoften lidt frem. Du skal mærke et stræk i læggen. Hvis du ikke mærker det. Så find noget der er højere, som du kan sætte forfoden på.

Øvelse 2. (Lægmassage)
Stå på alle fire. Læg højre skinneben på kryds ind over din venstre læg og sæt dig roligt ned. Løft højre knæ lidt op og ned og frem og tilbage, så du masserer venstre læg. Efter lidt tid flytter du højre ben længere ned eller op og finder nye steder, du kan massere. Prøv også at flytte læggen ud til siden og pres med skinnebenet ned fra den ene side af læggen. Hvis din læg er meget spændt (og det er de fleste danskeres lægge) så vil det gøre meget ondt at sætte hele sin vægt på. Så du vælger selv hvor meget du vil lægge pres på.
Når du er færdig med den ene, skifter du til den anden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *