skip to Main Content
Unnamed 2

Bevæg dig udendørs ligesom et barn

En af mine venner fortalte mig forleden at danskerne tilbringer 90% af deres dag indendøre. Og hvis vi tænker på at vejarbejderne, gartnere, pædagoger og landmænd trækker andelen af indetimer ned, så er vi nogle kontormus og byboere, der burde få lidt at tænke over.

 

En anden af mine veninder fortalte mig at der er større sundhedsmæssig effekt ved at lufte ud end ved at spise økologisk. Det er måske at sammenligne æbler og pærer og jeg ved ikke lige hvordan man gør den slags op eller dokumenterer det. Men jeg tror, at der er noget om det. Vi (både voksne og børn) er alt for meget indendøre og vi giver ofte det danske vejr skylden. Vi er ikke så heldig at have fjelde og fjorde som Nordmændene og Svenskerne, som er ude hver dag på ski, vandring og sejlads. Og vi har ikke spaniens lange somre med udeliv.

 

Danskerne putter sig ved computeren, fjernsynet, i bilen, i fitness centeret hvor dårligt indeklima med støvpartikler, parfume, kemi og plastic partikler fra udstyr, møbler, maling og tøj, bliver indåndet i store mængder. Og vi indretter vores hjem på et niveau der skal matche boligkatalogerne, så vi rigtig kan hygge os indendøre.

Det er ikke noget under, at vi snart alle sammen har astma, allergier, dårlige lunger og hjertekarsygdomme.

 

Min opfordring til dig denne sommer er at træne og bevæge dig mere udendørs og at gøre det sammen med eller som et barn. Det danske vejr er perfekt at være aktivt i. Det er ikke for varmt. Du kan løbe om morgenen, uden blive sløv og træt i varmen. Du kan gå lange ture ved strand og i skoven i blæst og regn. Du kan flyve med drage, svømme og tumle med børnene på græsset i parker og haver. Du kan øve din håndstand på græsset, hvor du ikke slår dig, når du falder. Og du kan få (gen)lært at slå vejrmøller. Hvis du er i tvivl om, hvad du skal lave af træning. Så kig på dine eller andres børn, når de hopper i klitterne, tumler på legepladsen osv.

 

Træn som et barn!

Vi voksne har ofte så travlt med at få vores børn til at gå til sport. Men bare tag dem med ud i naturen, så begynder de helt automatisk at klatre i træer, lege fangeleg, slå vejrmøller, trille ned af bakken osv. Aktiviteter som er meget bedre end at spille fodbold eller tennis. Hvis dit barn ikke er aktivt, så er der kun et sted at pege pilen hen og det er mod dig – barnets forældre/bedsteforældre (som sidder for meget bag skærmen). Monkey see-monkey do. Hvis du ikke bevæger dig gør dit barn det heller ikke.

 

Du kan ikke tage dit barn med på en legeplads, sætte dig med din I-phone og samtidig forvente at dit barn tonser rundt. Jo måske de første par år. Men så begynder barnet at tænke: “Hov jeg skal jo efterligne de voksne (det er barnets udviklings arbejde – at kopiere), så jeg må heller sætte mig ned, skyde hagen frem (så jeg får slidgigt i nakken), runde min ryg (så min mave bliver slap og jeg får en discusprolaps inden jeg bliver student) og glo ind i en flad firkant (så min kreativitet, min disciplin og mine sociale kompetencer aldrig bliver udviklet og jeg derfor aldrig kommer til at fungere på en arbejdsplads).

 

Børn behøver heldigvis ikke at lære at bevæge sig. Vores opgave som voksne er derimod at undgå at stoppe dem i deres frie, legende bevægelser. Det er vores opgave at give dem rammerne og lov til det. Ofte hører jeg forældre der, bare barnet nærmer sig et træ, råber: “Pas nu på at du ikke falder ned!”. Tænk hvis man istedet kravlede op i træet sammen med barnet? Jeg ser også børn i børnehaven med stramme jeans, gummistøvler, hæle på skoene! Og jeg hører børn bede om lov til at løbe i bare tæer, men som får et nej, fordi mor har købt nogle virkelig dyre og “sunde” sandaler. Jeg ser vuggestuebørn med en kæmpe ble være presset ned i stramme jeans eller fløjsbukser, der strammer ikke kun om maven og indreorganer (begrænser åndedrættet og fordøjelse) men også om læggene og stopper venernes cirkulation af blodet til hjertet. Og jeg har endda set mødre lægge deres børn til at sove med den mondering i barnevognen! jeg får åndenød og skal VIRKELIG holde mig tilbage, for ikke at flå tøjet af de stakkels børn, når jeg ser det.

Jeg synes at det er et omsorgssvigt af dimensioner. Børn skal have blødt træningstøj på hver dag. Have lov til at gå rundt med bar røv og dolk. Opfordres til at være barfodede så ofte som muligt (også når de skal lære at gå! (hvad er det i øvrigt for noget kommercielt fis, at børn skal have sko der støtter?!! (og helst nogle meget dyre nogen). NEJ! de skal netop ikke have støtte. Deres muskler skal trænes op naturligt, så MUSKLERNE støtter anklen og så musklerne i fødderne bliver stærke. Man kan kun træne muskler i fødderne, hvis man går barfodet. Det er den eneste rigtige måde at lære at gå på. Hvis menneskebarnet havde brug for sko, var det født med sko. Tro mig evolutionen er klogere end Addidas og Bundgaard! Børn skal bevæge sig udendørs HVER dag i flere timer. Og vi voksne burde gøre det samme!

Ligesom det i Sverige (eller er er det i England) er blevet forbudt at ryge i bilen med et barn, burde det også være forbudt at presse små børnekroppe ned i stramme jeans og gummistøvler, når de skal lege.

Et barn i børnehaven bevæger sig noget i retningen af lige så meget som en topatlet. Forestil dig at du skulle squatte, løbe 5 km., kravle, klatre, rulle på jorden og hoppe op og derefter tage en yogatime i stramme jeans og gummistøvler. Jeg synes, at de danske kontormus har en forpligtelse til IKKE at overføre kontormoden til deres børn. Hvis du absolut skal have stramt tøj på, på dit arbejde, fair nok, men lad det dog ikke gå ud over dit barn. Opdrag dit barn til kropslige kompetencer IKKE til et stillesiddende liv bag skærmen. Vi ved alle sammen, hvor usundt det er. Lad ikke moden bestemme dine børne-tøjindkøb. Køb billigt træningstøj som hverdagstøj til dine børn. Og lad dem gå barfodet så ofte som muligt.

 

Og lær af dit barns kropslighed, istedet for at aflære dit barn til kontorlivets ødelagte, svage uintelligente krop.

 

Her kommer 5 typiske bevægelser, som sunde børn gør hele tiden, når de får mulighed for det og som du også burde gøre – helst udendørs:

 

  1. Hæng i dine arme: Når du hænger vil alle muskler i din krop arbejde for at undgå at du bliver trukket over. Det er drøn smart. Så når du hænger, svinger dig i armene, trækekr dig op i armene, aktiverer du automatisk et utal af muskler i kroppen som alle sammen samarbejder for at holde dine led sammen. Det er ultimativ træning. Samtidig øger du mubiliteten i skuldrleddet og får stralt ryggen ud, så der bliver mere plads mellem ryghvirvlerne.
  2. Sqauts: Børn sidder i squat, leger i squat, skider i squat og vi burde også føde i squat. En sund krop kan squatte (og her mener jeg hele vejen ned og at kunne komme op igen uden at bruge hænder. Og at kunne sidde der afslappet). En usund krop kan ikke squatte. Det ved vi idag og det kan der ikke laves om på. Uanset hvor meget gulerodssaft du drikker på din kontorstol. Så vil dem, der kan squatte leve længere end dig. Kom i gang. Men gør det gradvist, så du bygger muskler og hoftemobilitet op gradvist.
  3. Vejrmøller og håndstand: Når du laver vejermøller og laver håndstand får du optimal blod- og lymfvædske-cirkulation. Du træner et hav af muskler og får samtidig styrket og mobiliseret skuldrene.
  4. Leg/løb/gå: En selvfølgelighed, som jeg kunne skrive 5 sider mere om. Men vil tage det en anden gang i en seperat blog. Og indtil da – så bare gør det! 🙂

 

Ha’ en fantastisk og aktiv sommer med dit indre eller ydre barn.

This Post Has 2 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *