skip to Main Content
Image2

Mine tre bedste sundhedstips er hamrende effektive og HELT gratis…

Mine tre bedste sundhedstips er hamrende effektive og HELT gratis…

Jeg er altid en lille smule – nej faktisk meget – skeptisk, hver gang nogen prøver at sælge mig noget, jeg ikke kan leve uden. Også når det gælder sundhed.

Som studieejer bliver man næsten dagligt kontaktet af folk, som vil sælge uundværligt tryllevand eller udrensningskure. Alt fra kosttilskud og olier, der gør en 10 år yngre. Uundværligt vand med kokos, der tilfører livsvigtige mineraler, tørrede bær og eksotisk the fra fjerne egne. Det er et under, at jeg stadig er i live uden alle de piller og olier, jeg burde spise dagligt.

 

Måske er jeg bare mere Jydsk end mine andre yogi-kolleger her i byen. Der skal bare virkelig være en markant effekt, før jeg hopper på noget. Som regel tænker min bondske hjerne: “Tja måske er gojibær sunde, men hvad nu hvis, de danske solbær eller spidsen af en rødbede er lige så sundt? Og der bare ikke er så meget at tjene på dem. Der er ikke nogen, der gider at markedsføre spidsen af en rødbede. Alt det som VIRKELIG rykker og gør en forskel, er der ingen penge i!!

Det vil jeg gerne slå et slag for. At markedsføre de HELT gratis og måske MEST effektive sundhedstips. De kommer her…. (link ind til min blog)

 

De her 3 råd er veldokumenterede og effektfulde sundhedstips, som er helt gratis og tilgængelige for alle mennesker på kloden:

Råd nr 1. :

Drik en halv til en hel liter vand (rumtemperatur – koldt vand smadrer din fordøjelse og gør dine indre organer ineffektive), som det første, når du vågner. inden du spiser morgenmad.

Dette tip siges at forebygge ca. alle sygdomme… og give den bedste fordøjelse. Jeg er selv fan og gør det hver dag og kan spise, så godt som hvad som helst i løbet af dagen med den start. Et lille ekstra tip til dette mirakeltip nr. 1 er: At drikke kogt vand til din mad. Det er det vildeste helbredstip, som alle læger bure kende. Jeg opdagede det selv, da jeg engang helbredte en halsbetændelse i fuldt flor på kogt vand. Den kogte vand tog infektionen på under to timer. Det er mere end pencellinen kunne. Så hop på den, næste gang du mærker, at en sygdom er på vej.

Siden jeg er begyndt at drikke kogt vand har jeg ikke haft halsbetændelse (ca. 8 år) og jeg har været syg én gang tror jeg (kan ikke huske hvornår, jeg sidst var syg). Har jeg antydningen af en sygdom, ondt i maven slimhinder osv. stopper jeg det i opløbet med kogt vand. Selv mine børn er hoppet på den, fordi det utallige gange har kureret deres infektioner. Og NEJ! det er IKKE med ingefær, IKKE med camille the, og SLET ikke med citron. Kogt vand, lindrer og renser som intet andet. Det skal drikkes varmt. Og det smager ikke grimt. Det smager af…vand.

 

Råd nr 2:

Gå en time hver dag

At gå betragtes nok af mange, som en lidt ineffektiv motionsform, som man kun gør, hvis man er i for dårlig form til at løbe (well…de fleste løbere jeg ser, løbe rundt i Frederiksberg have har så usund en løbestil, at de burde gå, hvis de vil bevare en nogenlunde funktionel krop). Så ja de færreste har faktisk kapaciteten til at løbe og BURDE gå. Desuden er fordelen ved at gå så meget større i antal end at løbe.

Ved løb får du noget kredsløbs træning og forbrænder nogle kalorier. Ja det er jo fint (og så får du højst sandsynligt en knæ- og lændeskade oven i fordi din hofte er så stiv, at du kompenserer i knæ og lænd, dine fødder peger udad, din hage peger frem (ødelægger nakken). Du er ikke stærk nok i mavemusklerne til at holde din ryg neutral osv osv.). Og jeg kunne blive ved. Men istedet vil jeg hellere informere dig om alle de gavnlige effekter ved at gå. For de er utallige. Her er de tre vigtigste:

A. Er du klar over at det eneste tidspunkt dit hjerte restituerer er når du går? (Eller laver rolig træning som fx. yoga). Når du løber eller ligger stille er dit hjerte på overarbejde, fordi det enten skal pumpe blodet endnu hurtigere rundt, eller er helt alene om at pumpe blod rundt (når du ligger stille). Når du går eller træner langsomt, virker dine muskler som pumper, der hjælper blodet rundt i kroppen. Det er genialt! Dine muskler virker som hjertepumpe, når du går. Og dit hjerte kan holde fri. Derfor mærker du også at en lang gåtur gør dig rolig, virker afstressende/beroligende for dit nervesystem (hvorimod løb kører dit stressniveau endnu højere op).

B. At gå er god træning. Når du går, kan du vælge at bruge dine baller og det vil give dig den pæneste røv og de mest tonede arme – hvis du ved, hvordan man skal gå. Det kan jeg give dit et langt kursus om og gør det ofte (ring til mig og få en enetime :-).

At gå er den vildeste krops toner, du kan praktisere. Du skal bruge ballerne og du skal svinge med armene (ikke foran kroppen og ikke i albueleddet) så du bruger både triceps og biceps. Og du skal ranke dig og bruge dine mavemuskler.

Den pæneste røv jeg nogensinde har set er uden tvivl min 55 årige venindes. Hun bruger gang som træning, kombineret med yoga. Hun går til og fra stationen istedet for at cykle. Hun løbetræner ikke, men går lange ture (ikke slaske ture, med slappe baller og dårlig holdning) men raske ture med kvalitetsbevægelser – HVER dag. At gå forbrænder desuden lige så mange kalorier som løb. Og det er HELT gratis

C. Rens dine bryster for knuder ved at gå. Det måske mest geniale ved at gå er, at dit lymfevædske cirkuleres optimalt, når du går. Og gør det så ikke også det, når du løber? Nej ikke på samme måde. Når du løber har du bøjede arme. Når du går strækker du armene mere bagud. Det giver dine bryster bedre cirkulation fra lymfekirtlerne under dine armhuler. De sørger for at dræne dine bryster for ophobede affaldsstoffer, som kan danne knuder. Så ud og sving med armene. Gå ikke med hænderne i lommerne. Og så har undersøgelser vist, at gang bevæger brysterne i præcist alle retninger (gælder heller ikke ved løb) og at den cirkulation det giver er vigtig for brystet (gælder selvfølgelig kun hvis du ikke bærer BH. Bh-er det værste du kan udsætte for dine bryster for. Af med dem!)

 

Råd nr 3:

Sov på gulvet.

Ja ja… den her ryster du HELT sikkert på hovedet af. Min meget dyre seng står også i mit soveværelse og griner af mig, når jeg og mine børn ligger på gulvet for enden af sengen i soveværelset og sover SÅ dejligt. Jeg har med interesse studeret reklamer for diverse senge, de seneste par år og virkelig nøje overvejet, hvad der mon ville være bedst for min ryg. Jeg har prøvet en hård Fouton, som nærmest gjorde mig invalid. Jeg har prøvet Tempur og alt andet blødt, der lovede, at det var godt at man ligger på noget der former sig efter kroppen. Og endte med at købe en mega dyr seng med en helt tredje løsning. Mine børn og deres fætre har altid helst villet sove på det hårde trægulv. Og mine drenge sover kun i min seng, fordi de vil være tæt på mig. Så en dag prøvede jeg gulvet. Inspireret af mine børn, en veninde og min guru Katy Bowman (som ved alt, hvad der er værd at vide om alignment og kroppen. Find hende, læs hende, lyt til hende, studér hende, køb hendes bøger!).

Og nu giver jeg alle sengeproducenterne ret: Hvor er det bare vigtigt med en god nattesøvn. Desværre får man det bare ikke i en seng. Min nattesøvn, mit energiniveau, mit åndedræt, min ryg, mit humør er blevet 50% bedre. Alt det jeg dyrker yoga, drikker vand og går ture for at få, kommer helt af sig selv, når jeg sover!! WOW! Når jeg vågner efter en nat på gulvet, er jeg nogle gange lidt træningsøm fordi kroppen (bindevævet og mine led) har fået en sund massage i løbet af natten. Men slet ikke øm som efter at have sovet i en seng.

Min ryg er HELT ret efter en nat på gulvet (men ikke øm). De første 10 minutter af min morgenyoga går ikke med at reparere kroppen efter natten. Min krop er KLAR til yoga, KLAR til dagen. Og jeg kan ikke lade være med at sende en kærlig tanke til alle de fattige mennesker på denne klode, som hver nat får en SÅ meget bedre nattesøvn end de rige vesterlændinge, som tror at de sover godt fordi de har brugt 50.000 kr på en seng. Rige mennesker der pakker sig ind i vat og har de vildeste rygproblemer, søvnbesvær, urolig nattesøvn, svært ved at falde til ro, dårlig holdning osv osv. Og det er svært ikke at grine af mig selv og min store, dyre seng, som jeg ikke engang har betalt af endnu. Men hold nu kæft, hvor har det her for alvor forandret mit liv!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *