fbpx
skip to Main Content
Mine Skøre Morgenrutiner

Mine skøre morgenrutiner

Alle, jeg kender, har morgenrutiner. Lige fra at starte dagen med en smøg, kogt vand, meditation eller en løbetur. Jeg havde i mange år, inden jeg fik børn, en morgenrutine der startede med 20 min. meditation og en times yogapraksis og derefter hang jeg med hovedet ned ad i ca 5 min. Det var skønt og gav mig masser af energi og overskud til dagen. Men siden kom der børn og en skilsmisse, som gjorde at jeg blev alene med mine børn. Det tog beslag på alle mine vågne timer udover de timer jeg skulle undervise i yoga og køre mit yogastudie.

Derfor har jeg udviklet en slags enlig-mor yogapraksis som går ud på at 5 minutters yoga, lidt håndstand eller åndedrætsøvelser hist og her også er godt. Og at en tur på legepladsen eller at bære nettoposerne op på tredje er mindst lige så godt som en løbetur. Det er ihvertfald min muliti-tasking-yoga-virkelighed lige nu.

Og istedet for at have alenetid på yogamåtten 90 min hver morgen har jeg nu 10-15 min i badet. Og der kan man faktisk godt gøre nogle gode ting for sig selv, selvom det ikke er den helt store spa-pakke.

Her deler jeg min lidt crazy morgenrutine med dig:

Jeg står op kl. 6 inden mine børn vågner. Drikker 3-4 små glas vand med presset citronsaft (svarer ca. til en halv liter). Det er nok den bedste rutine for min fordøjelse jeg nogensinde har praktiseret. Går på toilettet. Skyller min næse. Engang foregik det med en næseskyller fra apoteket eller Skandinavisk yoga med en nøje afmålt tsk. fint salt. Det er jo stadig en fantastisk praksis. Men min er ganske kort at hælde lunkent vand i hænderne suge vand op i næsen og puste det ud igen, så næsen bliver skylle igennem. Enkelt, effektivt og virkelig skønt. Og ret skørt. I know… :-))

Dernæst tørbørstning af kroppen. Jeg tror på at bindevævet cirkuleres godt ved tørbørstning. Og jeg kan mærke at nerverne i huden aktiveres og vækkes. Jeg har uddannet mig inden for bindevævsmassage og har derfor bl.a. også læst mig frem til at bindevæv er propfyldt med nerver. Den intelligens mener mange, at vi kan holde ved lige ved berøring og stimulanser. En klog dame fortalte mig engang, at man bruger silkebørster til børn, der var tilbagestående eller babyer, der havde skader fra fødslen for at fremme deres udvikling via berøring. Jeg tror i den grad på, at alle former for berøring er sundt og nærende i alle vores aldre.

w_b0606Efter tørbørstningen som tager ca 1 min. Ind under bruseren. Ud over de sædvanlige sæbe, vaske hår osv. rutiner har jeg her to virkelig skønne rutiner, som jeg kommer til at holde fast på resten af livet. Den ene er nauliøvelserne, som jeg har også har beskrevet i min bog.

Det er øvelser, som masserer de indre organer og giver masser af cirkulation til organernes bindevæv. Holder dem effektive og nærer dem med frisk ilt. Samtidig er det en træning af mave og bækkenbund. De går ud på at suge maven ind og ud mens man holder vejret. Og at rulle mavemusklerne fra side til side, så det ser ud som om man har en alien i maven. Jeg laver 3-4 runder. Det tager ca 2 min.

Derefter tager jeg kokosolie på hænderne og fletter mine fingre ned mellem mine tæer, hiver og trækker dem godt fra hinanden. Jeg kan simpelthen ikke gå ud af døren uden at kunne mærke, at mine tæer er i live.

Og til sidst selvfølgelig altid: Slut af med iskoldt vand over hele kroppen. Det er en familieting. Jeg har lært det af min skønne farmor. Og hun blev 93. Jeg tror, at det er sundt for cirkulationen i kroppen. Og uden cirkulation intet liv. Cirkulation er cirkulation af næring til mine celler og cirkulation er transport af affaldsstoffer væk fra mine celler. Og det føles fantastisk. Og når jeg nu ikke kan vinterbade på Frederiksberg, må det være det næst bedste morgen treat. Når jeg kommer ud af badet og imens jeg laver morgenmad til mine børn og jeg, drikker jeg 3-4 små glas vand med citron igen. Så er jeg oppe på ca. en liter vand inden jeg spiser morgenmad.

Ja, så mærkelig er jeg! 🙂

Hvad er dine morgenrutiner? Del dem gerne med mig.

This Post Has 2 Comments
  1. Tak for god inspiration til morgenrutinerne. Der skal helt sikkert proppes lidt ekstra på mine som lige nu består af at børste tænder i kokosolie og gurgle i saltvand, skrabe tunge, skylle næse og drikke varmt vand uden noget. Derefter drikker jeg 1 tsk loppefrøskaller oprørt i vand. Efter badet elsker jeg at smøre mig ind i varm olie hvis jeg har tid. Nauli øvelserne har jeg forsøgt mig med og de trykker på en masse ømme punkter synes jeg. Så det vil jeg have ind i min rutine – smart at gøre ddt under bruseren! Men sådan en “alien” kan jeg desværre ikke få frem. Det ligner mere en stor bule. Kræver det ikke en enorm god kropskontakt i maveregionen? Godmorgen!

    1. Kære Gry
      Tak for dit svar. Dejligt at du kunne bruge inspirationen 🙂
      Den der alien er mine mavemuskler som jeg ruller fra side til side og ind og ud. På den måde får de indre organer en fantastisk massage og mine mavemuskler bliver træne på en mere bevidst måde end traditionelle maveøvelser.Så jo det giver en fantastisk kropskontakt med et område af kroppen som vi sjældent kommer så dybt ind i. Jeg elsker den øvelse og kommer til at lave den hver morgen til jeg stiller træskoene 🙂
      Rigtig god jul til dig.
      Mange hilsner fra Louise 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *